top of page
Zoeken

11. Happy 2023 : De Puberfluisteraar wordt een theaterconcert !


Tweehonderdzeventien jongeren tijdens twintig workshops op tien verschillende locaties : precies een jaar geleden begon ik aan een experiment dat al langer sluimerde in hoofd en hart , maar dat ik steeds uitstelde omdat er tijd noch middelen voor waren.

Vlak na de laatste theaterlockdown, diende ik twee ontwikkelingsbeursaanvragen in , bij de Stad Antwerpen en bij Vlaanderen. Nadat ik van beiden een fiat kreeg, begon ik aan het spannendste onderzoek uit mijn werkleven.


Vorige winter zocht ik heel uiteenlopende tieners op in hun vertrouwde biotoop, om hen via een creatieve workshop, uit te horen over hun Utopia, gedachten , demonen en vragen. Dit omdat ik, rechtstreeks gevoed door hun veelkleurige output, wilde schrijven aan een theatertekst over het puberbrein. De Puberfluisteraar, zo doopte ik dit project en mijzelf, omdat ik wou achterhalen wat er leeft onder de - niet zelden weerbarstige - oppervlakte van adolescenten. Ik was nieuwsgierig naar wat er boven zou drijven , als jongeren zich niet hoeven te verstoppen achter baldadigheid, omdat de volwassene voor hun neus , hen voor een keer niet dirigeert, dan wel benadert als muze en coach.


Over de veelheid aan jonge dromen, angsten, wensen en worstelingen, die ik verzamelde tijdens mijn tournee langs de verschillende locaties , schreef ik in de lente een tekst , hierbij geruggesteund door frequent weerwerk van negen tienercoaches en outside eye Nico Boon.


In de fase daarna tastten muzikante Leen Diependaele en ik, uitgebreid de mogelijkheden van deze theatertekst af : met Leen haar elektronica, mijn strijkinstrumenten, onze stembanden en de proefopnames van de klankband , deden we een eerste poging om het puberbrein te vertolken. Zo creëerden we sound voor de tien jongerenportretten die in de tekst beschreven staan. Voor elk portret, haalden we inspiratie uit de vele Spotify-lijsten, die ik vergaarde tijdens mijn winterse tournee. Terwijl Leen en ik deze longlists beluisterden, plukten we hier en daar flarden melodie, enkele beats, een vioollijntje of een typerende sfeer, om de portret-arrangementen vorm te geven en op die manier alle karakters van een eigen klankkleur te voorzien. Daarnaast jongleerden we met de klankband - een opname van gesprekken tussen tien tieners - met pitch, loop, sync , distortion en delay als vast 'speelgoed'.

Eind juni deelden wij ons eerste werkmateriaal in een repetitieruimte van De Studio, met de tienercoaches - net verlost van hun examenstress - en met Nico. Hoewel nog pril, spiegelden de blikken van mijn jeugdige klankborden glashelder, wat er al dan niet resoneerde. Achteraf werd er over de hele lijn enthousiast gereageerd en tegelijk geopperd dat er, in de grote hoeveelheid materiaal, gerust mocht geschrapt worden. Daar waren Leen en ik opgetogen over, want overvloed is in een maakproces beslist geen overbodige luxe.


Na de zomer schreef ik een nieuw subsidiedossier, voor de betoelaging van de laatste - (productie-)fase en in de herfst presenteerde ik een fragment van de werktekst op het fijne Wildshot-festival van Kopergietery. Daar werd duidelijk dat ook oudere pubers - van jongvolwassen tot middelbare leeftijd - geïntrigeerd zijn door de turbulenties van het tienerbrein.


Tijdens de voorbije kerstvakantie trok ik met mijn jonge coaches naar de muziekstudio van Trix, om samen met hen , Leen en geluidstechnicus/muzikant Pascal Oorts - hoe hard kan je je naam niet stelen? - een kwalitatieve en definitieve opname te maken van de klankband. Deze klankband vormt een essentieel ingrediënt voor de creatie van de voorstelling.


Enorm dankbaar ben ik de Vlaamse Gemeenschap dat ook deze laatste fase - zo vernam ik net - warm betoelaagd wordt en we volgende week kunnen beginnen aan het maakproces.


Geflankeerd door enkele volwassen keien in hun vak - eindregisseur Renee Goethijn, kostuumontwerpster Tine Deseure, lichtontwerper Michiel Van Cauwelaert, dramaturg Nico Boon - en opnieuw gevoed door het warme en kritische oog van mijn tienercoaches, ondergaat 'de puberfluisteraar' de komende weken een diepgaande transformatie : van hoedanigheid - die ik aannam om toegang te krijgen tot jongerenharten overal te velde - naar theaterconcert - waarin Leen en ik ons hele vermogen in de strijd gooien, om platform te geven aan het puberbrein. De drie schoolvoorstellingen van De Puberfluisteraar (op 9 & 10 maart in De Studio ) zijn nu al uitverkocht, voor de vrije voorstelling (op 11 maart op dezelfde locatie) is er nog plaats voor pubers van alle leeftijden. Wees Waanzinnig Warm Welkom !










185 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page